Lapas karte

Zīmolam “Dabisko pļavu produkts” sākas jauns attīstības posms

21.10.2025

dabisko-plavu-produkti-2025.webpPēc divu gadu ieviešanas posma Latvijas Dabas fonda (LDF) izveidotais zīmols “Dabisko pļavu produkts” sasniedz jaunu attīstības līmeni – turpmāk tā pārvaldību pārņem Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs (LLKC).  Zīme “Dabisko pļavu produkts” tiek piešķirta ražotājiem, kuri apsaimnieko dabiskos zālājus un rada ar tiem saistītus produktus un pakalpojumus, un šobrīd to saņēmuši vairāk nekā 40 uzņēmēji visā Latvijā.

Dabiskās pļavas šobrīd aizņem tikai 0,9% Latvijas teritorijas, kamēr pirms simts gadiem tās klāja aptuveni 30% valsts teritorijas. Lai dabiskās pļavas arī turpmāk pastāvētu, tās ir jāapsaimnieko – pļaujot vai noganot. Zīmols un zīme “Dabisko pļavu produkts” radīti, lai veicinātu šādu produktu atpazīstamību, kā arī atbalstītu un motivētu ražotājus, kuri uztur un kopj dabiskos zālājus. To izveidošana un attīstība bija daļa no vērienīgā projekta “LatviaNature”, kura viens no mērķiem ir radīt inovatīvus instrumentus uzņēmēju iesaistei dabas daudzveidības saglabāšanā.

“Divu gadu laikā esam paveikuši daudz – izveidojuši uzticamu sistēmu zīmes piešķiršanai, pulcējuši krietnu skaitu pļavas produktu ražotāju, kuri kļuvuši arī par mūsu labākajiem vēstnešiem, veicinājuši jaunu pļavas produktu radīšanu, kā arī iepazīstinājuši sabiedrību ar šo zīmi tirgos, pasākumos, skolās un citviet. Esam gandarīti, ka turpmāk zīmes attīstību turpinās Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs, tādējādi sniedzot Latvijas lauksaimniekiem jaunu iespēju palielināt savu produktu pievienoto vērtību,” saka Inga Muižniece, Latvijas Dabas fonda pārstāve un zīmes “Dabisko pļavu produkts” izveides vadītāja.

Zīmi šobrīd saņēmis 41 ražotājs, kuru klāstā ir vairāk kā 400 dažādi ar pļavu saistīti produkti un pakalpojumi.

Ar šo marķējumu šobrīd var lepoties 17 tūrisma piedāvājumi, 12 liellopu gaļas ražotāji, 9 pļavas augu tēju ražotāji, 7 kosmētikas ražotāji, kā arī jēra gaļas, aitas vilnas, medus un citu produktu ražotāji. Pļavas produktu vidū ir arī tādi produkti kā dabisko pļavu augu sēklas, pļavas sorberts un keramika.

“Mums ir svarīgi saimniekot dabai draudzīgi. Mūsu liellopi ganās dabiskajās pļavās, tā palīdzot uzturēt tajās bioloģisko daudzveidību. Zīmes “Dabisko pļavu produkts” marķējums uz mūsu produktiem apliecina klientiem, ka tos izvēloties, viņi ne tikai iegādājas augstvērtīgu pārtiku, bet arī atbalsta dabas saglabāšanu un ilgtspēju,” saka Artūrs Vīgants, gaļas liellopu saimniecības “NEGANTIgardi” pārstāvis, zīmes “Dabisko pļavu produkts” lietotājs.

Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs ir LDF partneris projektā “LatViaNature” un turpmāk nodrošinās zīmola “Dabisko pļavu produkts” attīstību, uzturēs dabisko pļavu produktu ražotāju kopienu un nodrošinās zīmes komunikāciju un atpazīstamības veidošanu, savukārt Latvijas Dabas fonds saglabās uzraudzības funkciju, tai skaitā turpinās veikt ražotāju sertifikāciju, lai nodrošinātu zīmola pamatvērtību nepārtrauktību un kvalitātes standartus.

“Dabisko pļavu uzturētāji ir mūsu lauku bagātības sargi – viņi kopj vidi un vienlaikus rada produktus, kas iemieso Latvijas dabas garšu un skaistumu. LLKC ar prieku turpinās zīmes “Dabisko pļavu produkts” attīstību, jo tajā apvienojas divas mums būtiskas vērtības – vietējā ražošana un dabas daudzveidības saglabāšana. Mūsu uzdevums ir palīdzēt ražotājiem attīstīt uzņēmējdarbību, kas ir gan ekonomiski dzīvotspējīga, gan videi draudzīga. Zīme “Dabisko pļavu produkts” palīdz uzņēmējiem nostiprināt savu vietu tirgū, parādot, ka kvalitatīvs, ilgtspējīgs un ar vidi saistīts bizness ir nākotnes virziens, izcelt savu darbu un pievienoto vērtību, ko rada pļavu uzturēšana,” uzsver LLKC Stratēģijas un komercattīstības direktore Agnese Radžele-Šulce.

Ieva Saleniece, Dabas aizsardzības pārvalde, “LatViaNature” projekta vadītāja: “Zīme “Dabisko pļavu produkts” ir ļoti būtiska iniciatīva - vienlaikus pilda trīs uzdevumus - sasaista uzņēmējdarbību ar dabas aizsardzību, tādējādi motivējot pļavu saimniekus, veicina dabisko pļavu apsaimniekošanu, kas nepieciešama to saglabāšanai, un veido sabiedrībā izpratni par dabisko pļavu un to apsaimniekošanas nozīmi Latvijas dabas daudzveidībai.  Zīmola nodošana LLKC ir ilgtspējīgs solis, lai projektā “LatViaNature”  izstrādāto zīmolu, lielo paveikto darbu attīstītu tālāk līdzās tādiem LLKC uzturētiem zīmoliem kā “Novada garša”.”

Projekts “Natura 2000 aizsargājamo teritoriju pārvaldības un apsaimniekošanas optimizācija” (LIFE19IPE/LV/000010 LIFE-IP LatViaNature) tiek īstenots ar Eiropas Savienības LIFE programmas un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas finansiālu atbalstu.